CsDani | 2008-02-26 12:23

Váltó, hogyan és miként

Többször felmerül a kérdés, hogy hogyan függnek össze a végáttételek, a differenciálművek, a váltóházak, a rögzítési pontok, a gumibakok... Erre próbálok meg rávilágítani.


Kezdjük azzal, hogy hány féle váltó került ki a gyárból (széria autókban):

- s100-as(1000MB, meg a korai 105-120-asok is ezt kapták)
lengőtokos,
4 fokozatú,
4.44-es végáttétel,
nagycsapos
áttételek: 1-3.8 - 2-2.12 - 3-1.41 - 4-0.96 - R-3.27

-120-as(105-ös, 120-as is ezt kapta)
lengőtokos,
4 fokozatú,
4.22-es végáttétel
áttételek: 1-3.8 - 2-2.12 - 3-1.41 - 4-0.96 - R-3.27

-Garde (Rapid /azaz a 120 motorral szereltek/ is ezt kapták)
szárazféltengelyes,
4 fokozaú,
4.22-es végáttétel
áttételek: 1-3.8 - 2-2.12 - 3-1.41 - 4-0.96 - R-3.27

-120LE (csak a 120LE tipus kapta, bár élőben szeritem még senki nem látott ilyet)
lengőtokos,
4 fokozatú
3.9-es végáttétel
áttételek: 1-3.8 - 2-2.12 - 3-1.41 - 4-0.93 - R-3.27

-120GLS(a vége felé volt 120L-ben is és talán 125L-ben is)
lengőtokos
5 fokozatú
4.2-es végáttétel,
áttételek: 1-3.8 - 2-2.12 - 3-1.41 - 4-1.08 - 5-0.83 - R-3.27

-130-as(a Rapid130-135-136-is ezt a váltót kapta)
szárazféltengelyes
5 fokozatú
3.9-es végáttétel
áttételek: 1-3.8 - 2-2.12 - 3-1.41 - 4-1.08 - 5-0.83 - R-3.27

-135GLi(Rapid135i és 120LX is ezt a fajtát kapta.)
szárazféltengelyes
5 fokozatú
4.22-es végáttétel
áttételek: 1-3.8 - 2-2.12 - 3-1.41 - 4-1.08 - 5-0.83 - R-3.27


Akkor nézzük, mi mit jelent:

Az egyik szempot, a futomű:

Olajos, vagy száraz? Nézzük mi a különbség.
Az egyik kükönbség a tengelyhajtás. Vagyis a differenciámű, ennek is azon elemei melyek a féltengelyekhez kapcsolódnak. A másik különbség a váltóház. Maga a váltóház (a két fél ház) tulajdoképpen azonos, csak a váltó orra és a kihajtásnál a csapágyfedelek mások.


Difik

A képen a két fajta differenciálmű látszik. Gyakorlatilag a ház és pár egyéb alkatrész is megegyezik. A különbség csak a féltengelyek csatlakozásánál van.


Csapágyfedelek a kihajtásnál

A váltó oldalát a csapágyfedél zárja le. A vasból készült félgömb alakú az olajos futóé, az alumínium a szárazféltengelyesé...


Az 5 fokozatú váltók orra

A képen két 5 fokozatú váltó orra látszik. A tiszta a szárazféltengelyes futóhoz tartozik. A közdarab különbözik a két váltóban. A váltó orra (harang) gyakorlatilag azonos, csak az egyikbe bemunkáltak két menetet a rögzítés végett.


A második szempont a végáttétel:

A végáttétel a kúpkerekes bordástengely és a tányérkerék áttétel arányát jelentik. Mivel ezek az alkatrészek gyárilag párosítottak és összejelöltek, csak párban használhatóak (jól, hosszútávon, eredményesen).
Ha a váltó végáttételét szeretném módosítani, akkor ezeket az alkatrészeket, kell cserélnem.



Ez maga a végáttétel (4fok.)

Az összejelölés (13)

Összejelölés

A harmadik szempont a fokozatok száma:

A 4- és 5 fokozatú váltókban (azonos végáttételi arány mellett is) eltérőek a kúpkerekes bordástengelyek. Mégpedig a hosszuk és a végük kialakítása eltérő. Az 5 fokozatú váltókba való tengely hosszabb, hiszen rajta el kell férjen még egy áttétel és a kapcsolókerék is.
Mivel a tengely hosszabb, a ház méretének is nagyobbnak kell lenni. Ezt a kérdést úgy oldották meg, hogy a váltó orra lett nagyobb, alá került még egy közbetét is. A váltóház (a két fél) sem azonos. A behajtó tengelyen kúpos csapágyakat alkalmaztak, ezért itt a csapágyak helye eltérő. Illetve a kihajtó tengely csapágyazásánál is történt változás. A tengely vége felé elhelyezett csapágyat párosított kúpcsapágy váltotta fel. A csapágyfészeknél kimunkálás található a csapágy kenőfuratai alatt, tehát a csapágyat csak egyféleképpen szabad szerelni.
És mivel hosszabb a váltóház ezért a kapcsolórudak is hosszabbak, más a hátrameneti kerék kapcsolóvillája és a kapcsolórúd (un. zászlórúd) is.



Kúprerekes tengelyek

Behajtó tengelyek

Az 5. fogaskerék bordáskötéssel...

A kinyitás a csapágy alatt

Zászlórudak

Három féle váltóorr

4 fokozatú váltóban ilyen csapágy van

5 fokozatú váltóban ilyen csapágy van

Villák

Nagycsapos???

Ez a kifejezés azt jelenit, hogy az egyes fokozatok fogaskerekeiben nagyobb furat van. Az s100-as váltóban az egyes fokozatok kerekei nem közvetlenül a kúprerekes bordástengelyen forognak, hanem van egy hüvely a kúpkerekes bordástengelyen és erre vannak fűzve a fokozatok kerekei. E megoldás miatt ezekben váltókban a tengelyirányú támasztékok és ezek rögzítése kicsit más, mint a későbbi váltókban.
A későbbi váltókban az 1. fokozat kereke alatt megmaradt ez e megoldás.
Tehát az s100 és 120-as váltók alkatrészei csak részben azonosak, a fokozatok egymással nem csrélhetőek, pedig az áttételarányok megegyeznek.

 



4. és 3. fokozatok kerekei

Persely a 4. fokozatnál

Presely a 3. fokozatnál

A persely belül bordás

Van még valami???


Hát persze! Cseh barátaink rendszeresen fejlesztgették a gyártmányt.
A váltóház felek párszor átalakultak az idők folyamán. Egyre erősebb lett a kialkítása. És az összecsavarozási pontokban történtek változtatások.
A hátrameneti fokozat kapcsolókereke is változott (legalábbis Andrt írja). Az 5 fokozatú váltóba más való mint a korábbi négyesekbe. Ezt saját tapasztalatok nem támasztják alá, minegyik általam méricskélt fogaskerék megfelelő az 5-ös váltóba is.
Továbbá létezett olyan 4 fokozatú váltó az újabb 120-as típusokban, ahol a behajtó tengely hasonlóan az 5 fokozatú váltókhoz kúpos csapágyakban futott. Gondolom ez a módosítás az 5-ös váltó bevezetésével egyidőben történhetett. (egy féle váltóházat kellett csak gyártani)
Illetve van mégegy apróság: az ijektoros típusok váltóháza kissé más, van rajta hely a holtpont jeladónak.


Még egy pár kép...

 Egy fűzött kihajtó tengely...

 



Szerelt tengely

Szerelt tengely

Kihajtó tengely

4. fokozat

4.fokozat kapcsolva

A váltótartó bak...



A bak és a lemezek

Összerakva...

Rajzok a váltókról...



4 fokozatú

5 fokozatú

És végül egy-egy kép a váltókról..



4fok. olajos

4fok. száraz

5fok olajos

5fok száraz